Marathon i bjergene

marathon

30km 4t 14m, tids cut-off 4t 10m

Det var sindsygt hårdt at kravle op ad bjerget, hvor jeg nåede  30 km mærket på 4 t 14 m, cut-off var 4 t 10 m, så jeg måtte desværre ende min rejse der. Det sidste 12,2 km tager ca 4km i timen at forcere i sær de sidste 4km, der nærmest er lodrette. Lige før dette stykke er det sidste tids cut-off på 5 t 35 m, så havde jeg været mere ærgerlig ved at blive stoppet der :-) . Jeg tog toget det sidste stykke op til Jungfrau joch og selv det gik stejt op. Der var gode badefaciliteter og jeg kunne tage et varmt bad, tørre hår samt få min taske med tørt tøj.

Jeg overvejer meget, at melde mig til næste år og tage hele turen op ad bjerget.

Det bliver en fest!

Glædelig jul!

Rigtig glædelig jul til alle jer, der følger mig her på bloggen. Jeg håber at I vil komme med jeres kritik ris og ros, så 2016 kan bringe endnu flere og endnu mere interessante indlæg om alt lige fra sundhed til pudsige påfund og mærkelige krøller fra livet her og omkring mig.

De bedste julehilsner
Gitte

Ingefær te

Jeg drikker denne te hver morgen, den varmer og smager dejligt forfriskende og på den måde får jeg også en masse c-vitaminer til at forebygge forkølelse denne sommer med skiftende temperaturer.

p1020501

Ingefær rod, citron og honning evt kanel

Skræl evt. roden med bagsiden af en teske og riv omkring en cm af roden ned i en kop med kogt vand, der lige er dampet af. Tilsæt saften af en økologisk citron og smag til med akaciehonning og evt en knivspids kanel.

Se evt videoen herunder, hvis du er mere visuel orienteret. Fremgangsmåden er mere detaljeret end den jeg har beskrevet. For mit vedkommende skal det være enkelt at tilberede teen således at jeg kan lave en frisk kop, når jeg har brug for dette.

Velbekomme!

En guide til sunde kostvaner

Sundhed

Hermed ovenfor en guide til sunde kostvaner.

Jeg ville selv aldrig spise mad fra microovnen eller mad pakket ind i staniol, der bliver lagt i køleskabet efterfølgende. Friske råvarer, så som frisk frugt friske, gerne grønne, grønsager, økologiske råvarer og motion hver dag, sammen med en masse renset drikkevand er opskriften på et sundt liv. Efterfølgende kan der skrues på forskellige parametre såsom variationen af råvarerne i madlavningen, eksperimentere med at tilsætte forskellige sunde olier og krydderier, der har en gavnlig effekt på kroppens tilstand, her og nu, samt helt at undgå sukker.

Kaffe, te og alkohol bør undgåes helt og gerne udskiftet med masser af vand og urte te dette vil også forbedre søvnkvaliteten. Husk en sammenhængende søvn, hver nat på op til 8 timer. Gerne suppleret med en kortvarig lur midt på dagen op til 20 minutter helst.

Happy eating, drinking and sleeping!

Salat toppings og sødt

Salattoppings m.m.

Her tre slags toppings, ristede hasselnødder, ristede solsikkekerner og honningristede sesamfrø.

Det skal lige pointeres at jeg ikke er godt til færdige salat toppings, fordi jeg gerne vil kunne dossere og udvælge selv hvilke ingredienser der skal indgå i min salat. Ofte er der i de færdigblandede fra supermarkedet masser af rosiner eller tranebær pga. sødmen, hvor jeg her har valgt at honningriste nogle sesamfrø.

Hasselnødderne er ristet på en tør pande og kan bruges som en snack eller hakkes og kommes på en salat eller en dessert. Solsikkekernerne er ligeledes ristede på en tør pande og er mest velegnede til en salat, hvis jeg skulle vælge.

Velbekomme!

Kager der smager!

Kære kagedagbog

Kagebage-mester!

Jeg har selv bagt en kage – en barbie-kage!

Mine to niecer har hjulpet mig og har været med til at pynte dem. De blev simpelthen så fine. Det der mangler kun fine-tuning – altså mere tålmodighed fra min side. Mine yngste niece kan jeg lære meget af. Hun pyntede omhyggeligt kagen med fine små sølvkugler og violer imens jeg prøvede at få glasuren til at blive hængende på.

Blomsterbergs kager tager vi næste gang!

Vel bagt,

Gitte

 

Se de fine kager her:

Barbie-kage   Pyntning af kage   Kagen er færdig!

OM MIG

Jeg prøver at være synlig på nettet, derfor har jeg en personlig hjemmeside, derudover så driver og vedligeholder jeg min egen blog. Jeg interesserer mig for sundhed og motion. Jeg bruger en del tid på at løbe og svømme. Derudover så har jeg en hund til at holde mig med selskab, hun skal luftes og have mad et par gange om dagen. Når jeg har tid læser jeg gerne en del bøger, gerne historiske fortællinger og har senest læst Ken Follet´s Uendelige Verden. Jeg får også malet lidt billeder og bruger billedkunsten til at finde indre ro og klarhed. Jeg kan også godt lide at rejse, gerne på storbyferie og indimellem større rejser.

Jeg er huslig og kan godt lide at lave mad, vaske tøj og gøre rent. Citat: ”If each of us would sweep our own doorstep, the whole world would be clean”, Mother Teresa.

God læselyst!

Gitte

054165-rounded-glossy-black-icon-natural-wonders-star8-sc48-copy

 

Mit mirakelfix

Jeg kan godt lide grønt pulver. Tidligere på bloggen har jeg skrevet om hvedegræsjuice og at jeg godt kunne lide det som en del af mine sundhedsrutiner, som indimmel bliver skiftet ud med nye påfund.

Jeg har gennem flere år anvendt *Green Defence by Jarrow’. Jeg kan godt lide pulveret fordi det let lader sig opløse i helt almindeligt vand og smager udemærket og derfor ikke behøver tilsætning af andre smagstoffer.

Jeg dyrker tri og løber halvmarathon flere gang om året og for at undgå betændelsestilstande i muskler og led har jeg brug for meget frugt og grønt da de indeholder antioxidanter. Få at få bedst udbytte vælger jeg ofte dem med den højeste Orac værdi og dette pulver indeholder meget af dette. Der er mange der godt kan lide acai af samme årsag – og dette er stort se det samme. Blandes det op med appelsinjuice vil den optimale sammensætning af også C-vitaminer opnås på daglig basis.

Læs eventuelt mere om mit mirakelfix – her

JRW-17010-7

Binyretræthed

Det er snart længe siden at jeg købte bogen, men efter at have gennemført IRONMAN 70.3 en i Århus og en i Kronborg, føler jeg dette indlæg berettiget idet det handler om stress. Jeg har sruderet stressreduktion gennem en årrække og ved hvor dårlig jeg er til at håndtere udefra kommen stresspåvirkning. Derfor syntes jeg det var interessant at jeg fik det så godt efter den første IRONMAN 70.3, der svarer til den halve distance af en IRONMAN. Jeg tror simpelthed det er fordi at kroppen er fysisk træt efter et langt race og du er sulten efter rigtig mad og samtidig bare har brug for hvile. Det vigtigste her er nok at det er velfortjent, du har brugt dig selv og har fortjent et godt måltid mad samt sove længe og ligge på sofaen en hel dag efter dit race.

Alligevel blev jeg bekymret over den adrenalinen og kortisol kroppen producerer undervejs og om det er sundt i det lange løb. Det jeg har besluttet er at jeg går ind for det, fordi det er en kontrolleret process og ikke en arbejdsrelateret sygdom, der langsomt er kommet snigende. Kosten er meget højt prioriteret og din vægt har betydning for din performance. Alfaomega, du er ndt til at overveje hvad du spiser i løbet af din dag. Skal du træne, skal du restituere, er det bare en almindelig arbejdsdag eller skal du være betydelig mere aktiv en normalt. Med normalt mener jeg at du træner mere end tre x tre kvarter om ugen.

binyretrætheds-bog